מקשב

מכון פסיכולוגי לאבחונים ולטיפול בהפרעות

קשב וריכוז והפרעות התפתחותיות נוספות

באמצעות נוירופידבק וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

ממוקם בעיר מודיעין - מכבים - רעות

תיאום טלפוני - ימים ג-ה 20-21 ובנוסף בימים שני ורביעי בין  10 ל- 12 בבוקר.


08-6441470

לבירור פרטים וקביעת פגישת יעוץ ראשונית, צרו קשר טלפוני או במייל :

בקליניקה מתבצעים אבחונים וטיפולים בהפרעות קשב וריכוז (ADHD לסוגיו), לקויות למידה, ועוד.    הטיפול מתבצע בשיטה מבוססת טכנולוגיה מתקדמת הנקראת נוירופידבק וטיפול CBT.

מקשב © 2013. כל הזכויות שמורות | לקבלת היתר לשימוש בתכני מחקרים המופיעים באתר, למטרות לימוד בלבד, יש לפנות למייל למעלה | כל העתקה ו/או שימוש לצורך מסחרי או שלא למטרות לימודיות, אסורים בהחלט.

avi@mikshav.co.il

מקשב | אבי רבינוביץ', פסיכולוג חינוכי מומחה

אבי רבינוביץ’  -  פסיכולוג חינוכי מומחה

אבחונים פסיכולוגיים, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) ונוירופידבק


אבחון פסיכודידקטי על שום מה?

אבחון פסיכודידקטי

הנו אבחון מקיף, אשר מאפשר לזהות לקות קוגניטיבית או לקויות למידה ועוד מגוון גורמים רגשיים ופסיכולוגיים אשר עשויים לפגוע בלמידה ובמימוש הפוטנציאל של הילד. תוצאות האבחון יכולות להמליץ על תכנית טיפולית, לימודית או חינוכית, במטרה להביא לשיפור בהישגים ובתחושת המסוגלות.

הצורך באבחון זה עולה כשקיימים קשיים לימודים ונראה כי תפקוד התלמיד מושפע מגורמים רגשיים ופסיכולוגיים. לעיתים המלצה לפנייה לאבחון פסיכודידקטי היא ע"י מערכת החינוך (יועצת, מורות שילוב). האבחון הפסיכודידקטי כולל אבחון פסיכולוגי (קוגניטיבי ורגשי) ואבחון דידקטי, כאשר האינטגרציה בין החלקים מאפשרת זיהוי הקשיים הקוגניטיביים והרגשיים אשר משפיעים גם על תפקודי הלמידה. האבחון מספק הערכה של היכולת השכלית של הילד, תוך התייחסות לממד הרגשי ובכך מספק תמונה אינטגרטיבית ליכולות הילד ולמקור הקשיים שלו.

חשוב לציין כי ילד שאינו מצליח בתחום הלימודי בצורה התואמת את יכולותיו, חווה תסכול מתמשך בלבול ואכזבה, ודימויו העצמי נפגע. לאחר האבחון, כשהסיבה לקשייו מתבהרת ומיושמות התערבויות רצויות בסביבת הילד וישירות (כגון טיפול פסיכולוגי), הילד חווה תחושת הקלה, וערך העצמי שלו עולה, דבר העשוי להביא מלבד לשיפור במישור הרגשי גם לשיפור בהישגיו החברתיים והלימודיים.

אבחון פסיכודידקטי כולל בחובו אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי ורגשי, ובנוסף אבחון דידקטי, מתוך הבנה שקיים קשר הדוק בין תפקוד רגשי, משכל ומנגנונים קוגניטיביים- לבין תפקוד לימודי, ויש קשר הדדי ביניהם.

לדוגמא, ירידה בתפקוד הלימודי יכולה לנבוע מבעיות רגשיות כגון חרדות, בדידות חברתית ועוד. כמו גם כתוצאה מהפרעה נוירו-התפתחותית כגון הפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה. אלה יכולים לגרום לתפקוד נמוך בלימודים ובמבחנים, גם כאשר הילד הוא בעל יכולות שכליות תקינות או אף גבוהות. הקשר הוא הדדי שכן ילד הנמצא במצוקה ומוטרד מאוד יהיה פחות מרוכז וקשוב בשיעורים. וגם ההפך הוא נכון, כלומר הפרעת קשב וריכוז אשר אינה מטופלת, או ליקויי למידה גורמות לבעיות רגשיות (ילד שמתקשה במבחן מכיוון שמוסח מרעשים בשל הפרעת קשב, יכשל במבחן ויחוש תסכול עצום מכך שנכשל למרות שלמד היטב לבחינה וידע את החומר) התמודדות זו עלולה להוריד את תחושת המסוגלות והביטחון שלו ולפגוע בתפקודו בבית ובביה"ס.


למי מיועד אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מיועד לילדים ונוער, החל מהגיל בו מתגבשת האוריינות (אמצע כיתה ב'), ועד לסיום התיכון. לכל מי שמעוניין לברר האם קיימות לקויות למידה, הפרעת קשב, או קשיים רגשיים או קוגניטיביים, אשר משפיעים על תפקודי למידה.

כמו כן כשעולה שאלה בקרב ההורים בנוגע להמלצה על סוג המסגרת הלימודית הרצויה לילדם (כהכנה לוועדות שילוב או השמה ברשות המקומית, או לצורך אבחון מחוננות או הדלגה). לגבי אבחונים המתקיימים מכיתה ז' ואילך יתכנו המלצות להתאמות שונות בנוגע לדרכי היבחנות.


מהלך האבחון

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון ארוך ומקיף ונערך בחמש עד שש פגישות-  3-4 פגישות עם הילד ועוד שתי פגישות נוספות עם הוריו.

מהלך האבחון דומה לאבחון פסיכולוגי, אלא שכאן נערכות עוד כשתי פגישות אבחוניות עם הילד לצורך הערכת החלקים הדידקטיים. בתחילה נערכת פגישת אינטייק של הורי הילד עם הפסיכולוג הכוללת ראיון קליני לגבי רקע משפחתי, היסטוריה התפתחותית ומהלך חייו קשריו החברתיים של הילד וסקירת תפקודו הלימודי, תחומי עניין ועוד. מהלך הראיון ותוכנו משתנים בהתאם לילד, משפחתו ועולמו האישי.  לאחר מכן נערכים 3-4 פגישות מבדקים עם הפסיכולוג: מבחנים ומבדקים שונים בכתב ובעל פה, הבודקים את התחום הקוגניטיבי (מבחני אינטליגנציה, קשב ופונקציות ניהוליות), התחום הרגשי (מבחנים אישיות השלכתיים), והתחום הדידקטי (כתיבה, קריאה וחשבון). יתכן גם הרחבה ותוספת מבדק MOXO  ממוחשב אם עולה שאלה בנוגע לתפקודי הקשב, ובהתאם לצורך ניתן להרחיב את החלק הדידקטי גם לאבחון דידקטי באנגלית ובמתמטיקה.  סוללת המבחנים שנבחרת לכל ילד מותאמת לשאלה האבחונית לגביו והמבחנים מנותחים ברובם ביחס לנורמות לפי גיל הילד וחלקם מוערכים איכותנית ע"י הפסיכולוג המאבחן.

בפגישת הסיכום תיערך פגישה מסכמת עם ההורים בה יוצגו ויוסברו תוצאות האבחון, המבחנים שהועברו, הקשיים ונקודות החוזק, היכולות בתחומים השונים, כולל מתן המלצות (למשל לגבי טיפול כלשהוא, המלצות לימודיות וכדומה). במידה וניתנות המלצות להתאמות בדרכי היבחנות, ההמלצות אמורות לעבור גם את אישור הועדה הפדגוגית של בית הספר וכן של ועדה מקצועית במשרד החינוך (לגבי בחינות הבגרות).

אבחון פסיכולוגי
על ידי פסיכולוג מומחה